NAJLEPSZA MUZYKA ORYGINALNA
Sprawa jest jasna – Soul wyczyścił w tej kategorii wszystkie możliwe nagrody, także i Oscar jest pewniaczkiem. A czy słusznie? Wydaje mi się, że tak. Połączenie jazzu i syntezatorów to iście unikalny pomysł, który Soul wzbogacił o – no cóż – duszę.
Nominowani: Soul, Mank, Nowiny ze świata, Minari, Pięciu Braci
Kto powinien wygrać: Soul
Kto wygra: Soul
NAJLEPSZA PIOSENKA:
W tym roku ciężko przewidzieć zwycięzcę w tej kategorii, gdyż brakuje wyraźnego faworyta. Nawet wspomagając się Złotymi Globami i Critics’s Choice Movie Awards, niewiele zostaje rozjaśnione. Od 2010 roku, obie te nagrody pokrywały się z Oscarami sześciokrotnie. W tym roku, Globy postawiły na Io Si (Seen) z filmu The Life Ahead, zaś Critics’ Choice na Speak Now z One Night in Miami. Może nieco bardziej zawierzyłbym Critics’ Choice, bo zgadzają się z Oscarami obecnie cztery lata pod rząd. Nic jednak nie jest przesądzone. No, może poza wygraną Hear My Voice z Chicago 7, która mi z nominowanych podobała się najbardziej, a której wszyscy dają najmniejsze szanse.
Nominowani*: Hear My Voice, Fight for You, Speak Now, Io Si (Seen), Husavik (Hometown),
Kto powinien wygrać: Wszystkie są równie dobre (albo równie przeciętne)
Kto wygra: Największe szansę dałbym Speak Now
NAJLEPSZY DŹWIĘK
Nowością w tym roku jest połączenie kategorii Najlepszy Montaż Dźwięku z kategorią Najlepszy Dźwięk. Skończy się więc niestety coroczna tradycja pytania, czym się od siebie różnią obie kategorie. Faworytem jest Sound of Metal i raczej nic mu tu nie powinno zaszkodzić. Nie oglądałem co prawda obu produkcji z Tomem Hanksem – Greyhound oraz Nowin ze świata – ale wątpię, bym coś stracił.
Nominowani: Sound of Metal, Soul, Misja Greyhound, Mank, Nowiny ze świata
Kto powinien wygrać: Z filmów, które oglądałem – Sound of Metal
Kto wygra: Sound of Metal
NAJLEPSZY MONTAŻ
Oh boy. To jest jedna z ciekawszych kategorii, bo niemal wszyscy nominowani mają szansę na triumf. Obiecująca Młoda Kobieta była faworytem na gali nagród montażystów w kategorii film komediowy – przegrała z Palm Springs, które do Oscara nominowane nie jest. Montaż w filmie dramatyczny wygrał z kolei Proces Siódemki z Chicago, ku zaskoczeniu wielu fanów Sound of Metal (zwycięzca BAFTA). W ostatnich latach wygrywało przede wszystkim kino nastawione na widowiskowość, na takie, w którym coś się dzieje – Mad Max, Dunkierka, Przełęcz Ocalałych a nawet to przeklęte Bohemian Rhapsody… W tym roku ciężko znaleźć wśród nominowanych film odpowiadający tym kryteriom. Najbliżej chyba tej charakterystyce jest Sound of Metal, a w połączeniu z potencjalnym Oscarem za dźwięk – pewnie tu bym upatrywał zwycięzcy.
Nominowani: Ojciec, Obiecująca. Młoda. Kobieta, Nomadland, Proces Siódemki z Chicago, Sound of Metal
Kto powinien wygrać: Kompletnie nie mam tu faworyta
Kto wygra: Sound of Metal (ale Chicago 7 też ma jakieś szanse)
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Nagroda Gildii Operatorów Filmowych powędrowała do Manka. Nie powinno to jednak za wiele zmienić i Oscar trafi do Nomadland, który ma już w tej kategorii znacznie częściej zgadzającą się z Oscarami BAFTĘ.
Nominowani: Nomadland, Mank, Nowiny ze Świata, Proces Siódemki z Chicago, Judas and the Black Messiah
Kto powinien wygrać: Nomadland lub Mank
Kto wygra: Nomadland