Gala finałowa 22. edycji CINEMAFORUM za nami. Grand Prix w Konkursie Głównym otrzymał Zoel Aeschbacher za swój francusko-szwajcarski film „Fairplay”. Zdobywczynią Nagrody im. Jana Machulskiego za najlepszy film została Karolina Węglorz-Zima, reżyserka „Przepustki” wyprodukowanej przez Studio Munka. Do kogo trafiły pozostałe nagrody
i wyróżnienia?
W niedzielny wieczór, 26 listopada 2023 roku, przestrzenie warszawskiego Kina Atlantic wypełnili twórcy, goście, partnerzy i przyjaciele festiwalu CINEMAFORUM, którzy zgromadzili się na ceremonii finałowej, by poznać werdykty Jury Konkursu Głównego oraz Kapituły Nagród im. Jana Machulskiego, a także festiwalowej publiczności. Gala tradycyjnie była okazją do wielu wzruszeń nagrodzonych twórców. Kto miał największe powody do radości? Przedstawiamy laureatów 22. edycji CINEMAFORUM oraz zdobywców Nagród im. Jana Machulskiego w ramach 19. edycji projektu.
Zobacz również: Napoleon — recenzja filmu. 160-minutowe demo
Jury Międzynarodowego Konkursu Krótkometrażowych Filmów Fabularnych, w którego składzie znaleźli się reżyser i scenarzysta Janusz Zaorski (przewodniczący), reżyserka i scenarzystka Anna Jadowska, scenarzystka Kaja Krawczyk-Wnuk oraz aktorka Maria Sobocińska, zdecydowało, by nagrodę główną festiwalu przyznać filmowi Fairplay. Szwajcarsko-
Jurorzy zdecydowali się także wyróżnić dwa inne tytuły. File Sonii K. Hadad za dojmującą, wchodzącą pod skórę historię o bohaterze, którego milczenie jest głośniejsze od krzyku oraz 48 Hours, który wyreżyserowała Azadeh Moussavi, za prostą, precyzyjną i głęboką opowieśćo relacjach rodzinnych pod presją trudnej rzeczywistości, w której przyszło żyć bohaterom.

Nagrody dla obydwu wyróżnionych reżyserek w postaci subskrypcji Premium Video+ wraz ze szkoleniem w zakresie wykorzystania profilu online do promocji i międzynarodowego networkingu zostały ufundowane przez Crew United Polska.
Swojego zwycięzcę wybrali także widzowie. Nagrodę publiczności otrzymał film Na żywo w reżyserii Mary Tamkovich. Odebrał ją producent filmu, Filip Marczewski.
Zobacz również: W nich cała nadzieja — recenzja filmu. Idą trzy roboty przez pustynię
19. edycja Nagród im. Jana Machulskiego przyniosła aż po dwie statuetki twórcom filmów Przepustka i Koniki na biegunach. Obraz Karoliny Węglorz-Zimy został nagrodzony w kategoriach „Najlepszy Film” oraz „Najlepszy Aktor”, natomiast dokument Marcina Lesisza zdobył nagrody dla najlepszego filmu dokumentalnego i za najlepszy montaż.

Kapituła w składzie: Magdalena Chowańska (montażystka filmowa, przedstawicielka PSM), Lena Góra (aktorka i scenarzystka), Maciej Makowski (aktor filmowy i teatralny, członek zarządu głównego ZASP), Grzegorz Milczarczyk (aktor filmowy, telewizyjny i teatralny, reżyser, wokalista, pedagog), Maria Ornaf (reżyserka i scenarzystka) oraz Andrzej Ślązak (autor zdjęć filmowych, reżyser filmów dokumentalnych, przedstawiciel PSC) po obejrzeniu 32 filmów zdecydowała się nagrodzić twórców 7 tytułów. 19. Nagrody im. Jana Machulskiego otrzymali:
w kategorii „Najlepszy film”:
Karolina Węglorz-Zima za reżyserię filmu Przepustka
Jerzy Kapuściński, Ewa Jastrzębska, Katarzyna Staszczyk za produkcję filmu Przepustka
w kategorii „Najlepsza reżyseria”:
Emi Buchwald za film Piękna łąka kwietna
Zobacz również: Życzenie – recenzja filmu. Nieudany koncert życzeń
w kategorii „Najlepszy scenariusz”:
Michał Toczek za film Być kimś, reż. Michał Toczek
w kategorii „Najlepsze zdjęcia”:
Daniel Le Hai za film Funeralia, reż. Bartłomiej Błaszczyński
w kategorii „Najlepszy montaż”:
Marcin Sucharski za film Koniki na biegunach, reż. Marcin Lesisz

w kategorii „Najlepsza aktorka”:
Magdalena Prosuł za film Alkibiades, reż. Robert Kwilman
w kategorii „Najlepszy aktor”:
Rafał Garnecki za film Przepustka, reż. Karolina Węglorz-Zima
w kategorii „Najlepszy film dokumentalny”:
Koniki na biegunach, reż. Marcin Lesisz
w kategorii „Najlepszy film animowany”:
Zima, reż. Tomasz Popakul
Źródło obrazka głównego: materiały prasowe CINEMAFORUM.


