Całą noc o czymś śnił – mówi o Edwardzie, głównym bohaterze Grand Tour, bardzo rzeczowy narrator filmu. Wiele już napisano o tym, że kino to sen na jawie. Jego tworzenie przypomina proces rekonstrukcji nocnych majaków; jego pamięć i historia pełne są luk i trudno złożyć je w prostą opowieść. Miguel Gomes świetnie to rozumie i wydaje się, że senne marzenia to jego modus operandi – domyślny tryb bycia i tworzenia.
Z okazji zbliżającej się premiery Grand Tour (w kinach już od 7 lutego) Nowe Horyzonty zapraszają na przegląd portugalskiego twórcy. Z którym odbędziemy zaiste Wielką Podróż – przez opowieści tysiąca i jednej nocy, wizje romantycznej miłości i kinowe igraszki. Oto Miguel Gomes!
Zobacz również: Sztuka pięknego życia – recenzja filmu. Piękny związek
Na przegląd Sny o kinie zapraszamy do wybranych kin studyjnych:
- Wrocław, Kino Nowe Horyzonty – 21-26 stycznia
- Łódź, EC1 – 21-23 stycznia
- Warszawa, KINOMUZEUM – 23-26 stycznia
- Poznań, Kino Pałacowe – 25 stycznia-2 lutego
- Gdańsk, Kino Spektrum – 2-7 lutego
- Kraków, Kino Pod Baranami – 3-7 lutego
Miguel Gomes to reżyser i scenarzysta urodzony w 1972 roku w Lizbonie. Po skończeniu studiów w lizbońskiej Szkole Filmowej i Teatralnej przez kilka lat pracował jako krytyk filmowy. Jego krótkometrażowe projekty były prezentowane na festiwalach m.in. w Rotterdamie, Locarno, Wiedniu, Oberhausen i Buenos Aires. Jeden z jego pierwszych pełnometrażowych filmów, Nasz ukochany sierpień, trafił do canneńskiej sekcji Piętnastka Reżyserów. Był pokazywany na ponad 40 innych festiwalach. Jeszcze większe uznanie przyniosło mu Tabu, wyróżnione m.in. nagrodą im. Alfreda Bauera i FIPRESCI na Berlinale. Za najnowszy film Grand Tour został nagrodzony na festiwalu filmowym w Cannes za najlepszą reżyserię.
Zobacz również: Kontrola bezpieczeństwa – recenzja filmu. Następny (po)proszę
Gomes najchętniej wybiera tryb baśni dla dorosłych. Jego zawieszone w bezczasie opowieści są nieśpieszne, ale immersyjne i rozwidlają się zgodnie z logiką snu. Tuż obok wielkich tematów autor Tabu umieszcza w nich wspaniałe kurioza. Nie brakuje unikającego partnerki narzeczonego, rozgadanego koguta, starszą panią ze słabością do hazardu, uciekającą z pałacu sułtana Szeherezadę. To właśnie dzięki połączeniu potoczystej narracji i przyjemności z budowania pełnego detali świata jego filmy są gęste i wywołują nieskrępowaną, kinofilską satysfakcję.
W ramach przeglądu będzie można obejrzeć najważniejsze filmy twórcy – Tabu (2012), Tysiąc i jedną noc (2015), Dzienniki ewoinpreis (2021) oraz wyróżnione laurem canneńskim za reżyserię Grand Tour (2024). To filmy, w których łatwo się zakochać: uwodzą niebanalną urodą (Gomes to wyborny filmowiec!), obiecują wycieczki niewydeptanymi szlakami i komfortem odtwarzania narracyjnych rytuałów, które pozwalają nam zanurzyć się w te kinowe sny.
Fot. główna: kadr z filmu Grand Tur