Opowieści Lasku Wiedeńskiego – premiera Teatru Narodowego na Scenie przy Wierzbowej

Cywilizacja na krawędzi, w kryzysie ekonomicznym, społecznym, kryzysie wartości – świat, który nie chce pomyśleć. Małgorzata Bogajewska reżyseruje Opowieści Lasku Wiedeńskiego Ödöna von Horvátha. Premiera już 4 listopada na Scenie przy Wierzbowej.

Opowieści Lasku Wiedeńskiego oparte są na dramacie Ödön von Horváth, w którym demaskuje on mechanizmy rządzące cywilizacją, szuka korzeni zła. Portretuje społeczeństwo, w którym rodzi się faszyzm. Przełom lat 20 i 30. XX wieku – świat na krawędzi, w kryzysie ekonomicznym, społecznym, kryzysie wartości. Niespostrzeżenie osuwa się w chaos, choć pozornie wszystko pozostaje na swoim miejscu. Zza fasady powszedniości, która coraz bardziej potwornieje, wyłaniają się: brutalność języka i międzyludzkich relacji, strach i frustracje, okrucieństwo i nienawiść. Zło wsącza się powoli, tak powoli, że pierwsze hajlowanie przechodzi niemal niezauważenie. Z wygody, chęci podtrzymania dobrego samopoczucia i samozadowolenia rozpoczyna się ucieczka od wolności i odpowiedzialności. Skarlała rzeczywistość najbardziej rani kobiety; Mariannie, głównej bohaterce, po kolei zabierane jest wszystko. Po tym, co ją spotkało, należy krzyczeć: „J’accuse… !” Czy ten świat stać na sprzeciw? Czy jest jeszcze w stanie pomyśleć?

Zobacz również:Alicji Kraina Czarów – recenzja. Zaklęta w czasie

Tekst von Horvátha, oparty na konstrukcji dramy ludowej (Volksstück) i jednocześnie tę konstrukcję obnażający, to obraz mechanizmów władzy, które odciskają się w społeczeństwie. Bezlitosny krytyk rzeczywistości wołał w ten sposób o zastanowienie się, o refleksję. Opowieści Lasku Wiedeńskiego opatrzył mottem: „Nic tak nie daje poczucia nieskończoności, jak głupota”.

Za dramaturgię odpowiada reżyserka przedstawienia Małgorzata Bogajewska. Scenografię i kostiumy przygotowuje Anna Maria Karczmarska, muzykę komponuje Barłomiej Woźniak, choreografem spektaklu jest Maćko Prusak, reżyserem światła – Dariusz Pawelec.

Opowieści
Michalina Łabacz (Marianna), Paweł Brzeszcz (Alfred), Mateusz Rusin (Oskar), Piotr Grabowski (Ojciec). Fot. Marta Ankiersztejn

Na scenie zobaczymy Michalinę Łabacz w roli Marianny, Alfredem jest Paweł Brzeszcz, Matką – Anna Ułas, Babcią – Anna Chodakowska. Ojca gra Piotr Grabowski, Walerią jest Beata Ścibakówna, Oskarem – Mateusz Rusin, Rotmistrzem – Wiesław Cichy. W roli Emmy zobaczymy Zuzannę Saporznikow, w roli Hawliczka – Adama Szczyszczaja. Ciotką jest Monika Dryl, Erykiem – Hubert Łapacz, w roli Ferydnanda / Konferansjera – Mateusz Kmiecik.
Muzykę będzie wykonywał na żywo zespół w składzie: Sebastian Pikula / Tomasz Słowik – pianino, Kazimierz Nitkiewicz / Piotr Krzemiński – trąbka, Sebastian Kuchczyński / Wojciech Sobura – perkusja, Piotr Janiec / Piotr Wróbel – tuba, Oliwer Andruszczenko / Michał Robak – klarnet.

Kinga Chwiałkowska

Inżynier z artystyczną duszą. Zakochana w musicalu, ale dramatem nie pogardzi – tym teatralnym oczywiście. Na dobrą kawę i Harrego Pottera, w nieprzebranych ilościach, zawsze znajdę czas.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze