W 77. festiwalu Cannes, Jury pod przewodnictwem Grety Gerwig nagrodziło niekonwencjonalną komedię Seana Bakera, Anora. Czy zmierzamy w nową erę światowej kinematografii?
Po 11 dniach nad Lazurowym Wybrzeżem, Festiwal Filmowy w Cannes dobiegł końca. Filmowcy oraz aktorzy z całego świata co roku zjeżdżają się z nadzieją na najbardziej prestiżową nagrodę filmową – Złotą Palmę. W tym roku do Konkursu Głównego zakwalifikowały się 22 tytuły w tym filmy takie jak Megalopolis, czyli życiowy projekt Francisa Forda Coppoli, czy Rodzaje życzliwości Yorgosa Lanthimosa. Mimo tak dużych nazwisk to właśnie Sean Baker został tegorocznym zwycięzcą. Co daje nadzieję dla niezależnych, mniejszych twórców, że nazwisko to nie wszystko i nie gwarantuje ono nagrody.
Zobacz również: Jutro będzie nasze – recenzja filmu. Okiem kobiety
W skład Jury na czele Grety Gerwig, czyli amerykańskiej reżyserki wchodzą również J. A. Bayona, Ebru Ceylan, Pierfrancesco Favino, Lily Gladstone, Eva Green, Hirokazu Kore-eda, Nadine Labaki, oraz Omar Sy.
Dla wielu osób faworytem był film Dziewczyna z Igłą, szwedzko-polskiego reżysera Magnusa von Horna, czy Nasiona Świętej Figi Mohhameda Rasoulofa. Ten ostatni uznany był przez krytyków za najbardziej poruszający tego roku. Irański reżyser pojawił się na festiwalu unikając więzienia w ojczyźnie. Wraz z twórcą Jafarem Panahi sprzeciwiają się Irańskiemu rządowi i zapewniają nam przepiękne filmy.

Ale o czym właściwie jest zwycięska Anora? Jak sam reżyser mówi, jest to brudniejsza i amerykańska wersja Kopciuszka. Czyli seksworkerka, poznaje syna rosyjskiego oligarchy, a następnie pod wpływem impulsu biorą ślub. Kiedy informacja o ślubie dociera do Rosji, rodzice małżonka przyjeżdzają do Nowego Jorku aby rozwiązać małżeństwo. Resztę już musimy zobaczyć na własne oczy, kiedy film dostanie się do dystrybucji.
Zobacz rownież: Powoli – recenzja filmu. Intymność a miłość
Sean Baker jest mistrzem takich tematów i nie jest to jego pierwszy film o świecie seks workingu. Jednym z nich jest Red Rocket, który opowiada historię gwiazdy porno. Reżyser z roku na rok stanowczo umacnia swoją pozycję w swiecie filmowym, robiąc coraz to lepsze filmy. Udowadnia nam, że nieważne jaki masz sprzęt, liczy się idea, ponieważ jego film Mandarynka został całkowicie nagrany Iphonem. Był on prezentowany na festiwalu Sundance i spotkał się z ogromnym uznaniem krytyków, jak i przeciętnych widzów. W jego filmach, często przyglądamy się biedniejszej społeczności Ameryki, ale przedstawionej w bardzo bogaty emocjonalnie sposób.
Na koniec chciałbym podkreślić, że ta Złota Palma jest dla wszystkich tancerek erotycznych – obecnych, przeszłych i przyszłych.
– Sean Baker po odebraniu Złotej Palmy
Lista nagrodzonych, Cannes 2024
Złota Palma: Anora reż. Sean Baker
Wielka Nagroda Jury: All We Imagineas Light reż. Payal Kapadia
Nagroda Jury: Emilia Perez reż. Jacques Audiard
Najlepsza reżyseria: Grand Tour reż. Miguel Gomes
Nagroda Specjalna dla najlepszego scenariusza: Nasienie świętej figi scen. Mohammad Rasoulof
Najlepszy scenariusz: The Substance scen. Coralie Faregeat
Najlepsze rola kobieca: Adriana Paz, Zoe Saldana, Karla Sofia Gascon, Selena Gomer za film Emilia Perez
Najlepsza rola męska: Jesse Plemons za film Rodzaje życzliwości
Złota Palma dla filmu krótkometrażowego: The Man Who Could Not Remain Silent reż. Nebojsa Slijpcevic
Złota kamera dla najlepszego pierwszego filmu: Armand reż. Halfdan Ullmann Toendel
Źródło obrazka wyróżniającego: PAP/EPA/GUILLAUME HORCAJUELO