Filmy nominowane do Azjatyckich Nagród Filmowych na 15-tej edycji Pięciu Smaków

Wybitni autorzy, mocne historie, wspaniałe aktorskie kreacje. W sekcji Asian Cinerama zaprezentujemy filmy nominowane do tegorocznych Azjatyckich Nagród Filmowych.

Kolejny rok Azjatycki Festiwal Filmowy prezentuje sekcję Asian Cinerama, przygotowaną we współpracy z Asian Film Awards Academy. To instytucja stawiająca sobie za cel promowanie kina azjatyckiego i stworzenie przeciwwagi dla zachodnich nagród filmowych. Tegoroczne rozdanie statuetek będzie miało miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Busan 8 października.

W przeglądzie znajdzie się sześć filmów – dzieła mistrzów i fabuły, które w szczególny sposób poruszyły azjatyckie widownie, dotykając tematów ważnych, aktualnych i wywołujących ogólnonarodowe dyskusje. Pokażemy nominowaną w aż pięciu kategoriach – w tym za najlepszy film i reżyserię – Żonę szpiega Kiyoshiego Kurosawy, stylowy i pełen napięcia dramat rozgrywający się w latach 40. Zaprezentujemy też nominowany za najlepszą muzykę Wciąż tańczymy, pokazujący świat hongkońskiego hiphopu i tańca ulicznego na tle przemian, zachodzących w tej metropolii w ostatniej dekadzie.

Młode pokolenie azjatyckich autorów reprezentować będzie nominowany w kategorii nowych talentów Yujiro Harumoto ze swoim niesłychanie wnikliwym i wyważonym dramatem Równowaga, pokazującym, jak wiele odcieni szarości może mieć prawda. W programie znajdzie się też brawurowy debiut Milczący las, poruszający problem przemocy w szkołach dla niepełnosprawnych dzieci – ściskający za gardło i niezwykle ważny film, który wywołał burzę w tajwańskich mediach.

Zobacz również: Jinpa – recenzja filmu. Pema Tseden zabiera nas w surową, hipnotyzującą podróż


Wciąż tańczymy

The Way We Keep Dancing, reż. Adam Wong, Hongkong 2020

nominacja w kategorii: najlepsza muzyka (Day Tai)

Kontynuacja przebojowego „The Way We Dance”, muzycznego filmu, który pokazał światu hongkońską scenę hiphopu i ulicznego tańca. Pełna energii grupa młodych, niezwykle utalentowanych bohaterów, walczących w pierwszej części o realizację swoich marzeń i ideałów, zderza się dziś z realiami dorosłego życia, gdzie twórcza pasja przeliczana jest na dolary, a kultura ulicy może być akceptowana jedynie jako efektowny obrazek do deweloperskiej reklamy. Słodkogorzka fabuła Wonga to unikalne wejrzenie w świat muzycznego undergroundu i zarazem poruszający obraz młodego pokolenia, któremu polityczne przemiany stopniowo, lecz nieubłaganie odbierają wolność słowa i decydowania o swoich losach.


Żona szpiega

Wife of a Spy, reż. Kyoshi Kurosawa, Japonia 2020

nominacje w kategoriach: najlepszy film, najlepsza reżyseria (Kiyoshi Kurosawa), najlepsza rola żeńska (Yu Aoi), najlepsza scenografia (Ataka Norifumi), najlepsze kostiumy (Valerian Spring Tee)

Japonia, lata 40. Satoko jest piękną żoną biznesmena, zajmującego się eksportem. Prowadzą kosmopolityczne, wygodne życie, choć wojenne cienie zbliżają się nieubłaganie. Podróż męża do Mandżurii stanie się punktem zwrotnym, który wytrąci młodą kobietę z beztroski i politycznej nieświadomości. Stylowy, przemyślnie skomponowany dramat przyniósł Kurosawie nagrodę za reżyserię na festiwalu w Wenecji.


Równowaga

A Balance, reż. Yujiro Harumoto, Japonia 2020

nominacja w kategorii: nowy talent reżyserski

Młoda dokumentalistka realizuje reportaż poświęcony sprawie nauczyciela, oskarżonego o romans z uczennicą. Mając świadomość konsekwencji, jakie poniosły już – i ponosić będą – wszystkie strony nagłośnionej przez media sprawy, stara się odbudować ich zaufanie, rzetelnie badając wszystkie aspekty sytuacji. Równocześnie w szkole korepetycyjnej, gdzie sama pracuje, obserwuje Mei, dziewczynę najwyraźniej doświadczającej jakichś problemów w domu. Czy prawda i sprawiedliwość ma takie samo oblicze w granicznych dylematach dotyczących osób obcych i tych, którzy są blisko? Głęboki, stawiający wiele pytań film jednego z najciekawszych japońskich reżyserów młodego pokolenia, to uderzająca w wiele czułych punktów historia, badająca relacje między literą prawa a opinią publiczną, ale też poczuciem etycznej powinności a potrzebą ochrony siebie i swoich bliskich.


Milczący las

Silent Forest, reż. Ko Chien-nien, Tajwan 2020

nominacje w kategorii: najlepszy aktor drugoplanowy (Kim Hyun-bin), najlepszy debiut aktorski (Buffy Chen)

Chang Cheng jest niesłyszącym nastolatkiem. Pełen obaw trafia do nowej szkoły – pierwsze wrażenie jest jednak bardzo pozytywne, a uwagę chłopaka przykuwa koleżanka Beibei. Szybko okazuje się jednak, że w szkole obowiązuje złożony, przemocowy system, na którzy dorośli od lat przymykają oko. Oparty na faktach, pełen napięcia film wywołał w Tajwanie ogólnonarodową dyskusję i otrzymał osiem nominacji do lokalnych nagród filmowych Golden Horse.


Pełny program sekcji ujawniony zostanie 26 października, wraz z ogłoszeniem całego programu festiwalu. Karnety są już dostępne na stronie piecsmakow.pl

15-ty Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków odbędzie się w tym roku w formule hybrydowej: w warszawskich kinach od 17 do 24 listopada oraz online od 17 do 29 listopada.

Mateusz Chrzczonowski

Nie zna się, ale czasem się wypowie. Najczęściej na tematy gamingowe, bo na graniu i czytaniu o grach spędził większość życia. Nie ukrywa zboczenia w kierunku wszystkiego, co pochodzi w Kraju Kwitnącej Wiśni czy też niezdrowego zauroczenia kinem z różnych zakątków Azji.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze