Najlepsze gry imprezowe, czyli sylwester marzeń z planszówkami!

Koniec roku zbliża się nieubłaganie, a wraz z nim jedna z najlepszych okazji do imprezowania – Sylwester! Jeżeli spędzasz ten wieczór w gronie rodziny lub przyjaciół, to oprócz dobrego szampana i fajerwerków warto zaopatrzyć się w dobrą grę imprezową, którą rozruszasz towarzystwo! Na skojarzenia? Na spostrzegawczość? Może mały hazardzik? Zapraszam do tekstu, w którym przedstawię kilka naprawdę fantastycznych gier imprezowych!

Na rozgrzewkę proponuję wybrać tytuł, w którym trzeba wykazać się spostrzegawczością i/lub zręcznością. W tej kategorii polecę dwie gry. Klasyka, którego aż nie wypada nie znać oraz tytuł, mam wrażenie, nieco niedoceniony.

Fot. rebel.pl

Dobble (wyd. Rebel) to gra banalnie łatwa i niesłychanie sprytna. 55 kart z różnymi symbolami i jedno, proste zadanie – znaleźć powtarzający się na dwóch kartach symbol, szybko go nazwać i zabrać kartę. Albo odrzucić. Albo podrzucić komuś innemu. Wariantów gry mamy kilka, ale każdy opiera się na tym samym założeniu – szukaniu powtarzających się obrazków. Jest to zabawa niezwykle dynamiczna i emocjonująca niezależnie od wieku, wymaga spostrzegawczości, szybkiego kojarzenia i odrobiny refleksu.

Czas gry: 15 min. Liczba graczy: 2-8. Wiek: 6+

 

Fot. Rebel.pl

 

fot. rebel.pl

Plusk! (wyd. Egmont) to przezabawna gra zręcznościowa dla całej rodziny. Rozgrywka polega na budowaniu wieży z drewnianych klocków, których mamy 5 rodzajów. Każda osoba przy stole ma swoją pulę elementów, ale w swojej turze dokładamy klocek, który został nam przekazany przez poprzedniego gracza. Stawiamy go, co w sumie dość oczywiste, na poprzednio umieszczonym. No ale na samym budowaniu wieży się nie kończy – bardzo chcemy jej nie zawalić, jednocześnie starając się zmusić do tego kolejnego gracza. To właśnie wtedy zyskujemy punkty. Jeżeli potraficie być precyzyjni i ręce Wam nie drżą – to zdecydowanie gra dla Was. Jeśli nie – też, bo to po prostu fajna zabawa.

Czas gry: 15 min. Liczba graczy: 2-6. Wiek: 6+

 

Fot. Rebel.pl

Rozgrzaliśmy już nasze mózgi i dłonie, wykorzystajmy to więc przy kolejnych grach. Idealną kontynuacją wieczoru będzie Podaj dalej (wyd. Rebel), czyli swoisty głuchy telefon. Przed rozgrywką gracze otrzymują notatniki kołowe oraz sucho ścieralne markery. Następnie każda osoba dociąga kartę i następuje losowanie haseł. Hasło zapisujemy w notatniku i przekazujemy tenże dalej. Kolejna osoba rysuj przeczytane hasło i znowu notatniki idą w ruch. Następny gracz, widząc tylko rysunek, zapisuje hasło, które uważa za prawidłowe. Gra toczy się w ten sposób, aż każdy notatnik zrobi pełne kółko i wróci do właściciela. Następnie, zasadniczo, przyznaje się punkty, ale możecie mi uwierzyć na słowo – nikogo to nie obchodzi, największy ubaw jest w przeglądaniu notatników. Od czekolady do szpitala? Od trzech małych świnek do safari? Od huśtawki do szafotu? Naprawdę niesamowite są te serie skojarzeń.

Czas gry: 30 min. Liczba graczy: 4-8. Wiek: 12+

Zobacz również: Disney Villainous – recenzja gry planszowej dla nikczemników

 

Fot. Egmont

Jak już mamy pisaki w dłoni, to ich nie odkładajmy tak od razu! Możemy je jeszcze przecież wykorzystać. Tym razem pora na mały hazardzik w grze Ryzyk Fizyk (wyd. Egmont). Zabawa, jak w to imprezówkach bywa, jest banalnie prosta, ale bardzo emocjonująca i zabawna. Naszym zadaniem jest odpowiadać na pytania. Czasami wręcz absurdalne, no bo kto wie ile waży najcięższa złowiona ryba słodkowodna? W każdym razie, odpowiedź na pytanie zawsze jest liczbowa i tu się zaczyna cała zabawa. Grę możesz wygrać nie odpowiadając ani razu na pytanie poprawnie. Wystarczy, że swoje dolary będziesz obstawiał na najlepszego konia. Znaczy gracza. Ubaw gwarantowany.

Czas gry: 25 min. Liczba graczy: 4-14. Wiek: 10+

Wygrałeś wszystko i inni już nie chcą się bawić bo nie mają z Tobą szans? To teraz popracujemy trochę w grupach

Fot. Rebel.pl

Tajniacy (wyd. Rebel), świetna zabawa, do której musimy podzielić się na grupy i wyłonić swoich „szefów”. Na stole układamy 25 kart z różnymi słowami, w kwadracie 5×5. „Szefowie” drużyn dostają specjalną kartę – szyfr, która wskazuje im słowa przypisane do ich drużyn. Teraz trzeba swoją ekipę na te słowa naprowadzić i tu zaczynają się schody. Ponieważ ścigamy się z drugą drużyną, musimy odkryć jak najwięcej słów za jednym zamachem. Robimy to, szukając słowa klucza, jakiegoś wspólnego skojarzenia, dla przynajmniej dwóch wyłożonych wyrazów. Jednak im więcej, tym lepiej, a czasami jest to bardzo karkołomne. No bo jak jednym słowem połączyć dżem, spinacz i rękawiczki? Świetna zabawa dla tych, co jednocześnie chcą się pośmiać jak i dać nieco popracować szarym komórkom.

Czas gry: 20 min. Liczba graczy: 2-8. Wiek: 10+

Fot. Rebel.pl

Nieco podobną, ale tym razem w pełni kooperacyjną grą jest Daj Namiar (wyd. Rebel). W tym wypadku rozkładamy z kart dwie osie współrzędnych. Na każdej osi znajdują się różne słowa, a my dociągamy kartę ze współrzędną wskazującą, jakie dwa wyrazy musimy połączyć słowem-kluczem. Staramy się, wspólnie, zapełnić całą siatkę a na samym końcu sprawdzamy w instrukcji jak nam poszło. Bardzo proste, przezabawne. Ostatnio bardzo długo głowiłem się na połączeniem długopis – wielbłąd. Czy mi się udało? Udało, ale z mizerny skutkiem. Czy podzielę się swoją kreatywnością? W żadnym wypadku, nie mogę Wam psuć zabawy 😉

Czas gry: 10 min. Liczba graczy: 2-6. Wiek: 7+

Fot. Rebel.pl

Last but not least, Spektrum (wyd. Rebel) czyli podróż do wnętrza cudzego umysłu. Brzmi intrygująco? Jest to gra, w której popracujemy w drużynach, starając się odgadnąć, kto co miał na myśli. Sprawa jest prosta, na początku rundy jedna z osób dobiera kartę z dwoma skrajnymi określeniami (np. ciepło – zimno) i wymyśla hasło pasujące do wskazanego przedziału punktowego na okrągłej tarczy. Przedział ten co rundę jest losowo zmieniany i widzi go tylko gracz wymyślający hasło. Po podaniu hasła pozostali gracze z zespołu próbują ustawić wskaźnik w odpowiednim miejscu. Idąc dalej tym samym przykładem, jeżeli przedział punktowy znajdzie się bliżej lewej strony (ciepło), można podać hasło „zupa”. Reszta jest już w rękach i wyobrażeniach drużyny.

Czas gry: 30-45 min. Liczba graczy: 2-12. Wiek: 14+

Życzę udanej zabawy, i mnóstwa emocji przy planszy w 2022 roku! Dajcie znać, w co sami zamierzacie pograć!

Paweł Witkowski

Gram w planszówki. Piszę o planszówkach. Fanboy Marvela. Lubię: Mavel Champions LCG, Legendary Marvel, Na Skrzydłach, Terraformację Marsa, rzucanie kostkami i deck building.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze