Jeśli szukacie najnowszych tytułów teatralnych – to zestawienie jest dla Was. Autorski przegląd polskich premier teatralnych na luty 2023 (kolejność chronologiczna). Zupełnie subiektywny i na pewno czegoś w nim brakuje. Co byście dodali?
Kobieta i życie, reż. Gosia Dębska
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Premiera: 3.02
Bądź miła. Bądź grzeczna. Uśmiechaj się. Nie podnoś głosu. Stój w szeregu. Przytakuj. Nie odzywaj się. Bo mężczyźni są od kary, a kobiety są od ciszy. To zaledwie niektóre z lekcji, które odbiera główna bohaterka tekstu Maliny Prześlugi – pieśni o współczesnej kobiecie, która próbuje zrozumieć swoje miejsce w społeczeństwie…
Jak my wszyscy. Bo to właśnie opowieść o każdej z nas. O codzienności, wyzwaniach, wymaganiach, zależnościach, nierównościach, wstydzie, bólu, strachu. Ale też o walce o siebie, która wypływa właśnie ze wspólnych doświadczeń. I o miłości. Tej najważniejszej – siostrzanej.
Zobacz również: Tango – recenzja. Spektakl dla szkół
Nowy wspaniały świat, reż. Piotr Ratajczak
Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie
Premiera: 4.02
W Nowym wspaniałym świecie Huxley opisuje futurystyczny Londyn, a w nim cywilizację przyjemności, którą sterują technologie. Społeczeństwo, które dzięki naukowemu postępowi konsekwentnie realizuje marzenie ludzkości o powszechnym błogostanie, wolności od trosk i obfitości dóbr materialnych, to społeczeństwo na wskroś konsumpcyjne. Egzystencja obywateli ogranicza się do teraźniejszości – wiedza o przeszłości jest zakazana, podobnie jak refleksja nad przyszłością. W 2541 r. obywatele Republiki Świata powstają na drodze sztucznego zapłodnienia i klonowania.
We „wspaniałym świecie” dominuje seks, prymitywne rozrywki i narkotyk „soma”, będący synonimem złotej recepty na szczęście. A jednak ten iluzoryczny raj na ziemi, zadrży w posadach, gdy do Londynu przybędzie buntowniczy nieznajomy. Czy mieszkańcy Republiki zaczną kwestionować zasady swojego na pozór utopijnego społeczeństwa, dowiecie się Państwo już wkrótce.
Arka i Ego, reż. Lucy Sosnowska
Teatr Dramatyczny w Warszawie
Premiera: 16.02
W mitologiach różnych kręgów kulturowych odnaleźć można wyobrażenie rajskiego ogrodu – pierwotnej, osadzonej w dziewiczej przyrodzie wspólnoty wszystkich istot, w ramach której komunikacja między ludźmi a zwierzętami odbywa się poza językiem. Żyjemy dziś w warunkach radykalnego odwrócenia tego wyobrażenia. Rajski ogród został dawno wykarczowany. Spłonął. Zatonął. Zwierzęta masowo wyginęły. Rośliny wyschły. Może właśnie dlatego coraz silniej odzywa się w nas tęsknota za tamtym, utopijnym stanem. Mit znów pulsuje ożywczym potencjałem innych możliwości istnienia. Spróbujmy je sobie wyobrazić. Przetestować inną opowieść o człowieku – zwierzęciu ludzkim, które w międzygatunkowej wspólnocie koegzystuje ze zwierzętami spoza gatunku ludzkiego.
Zobacz również: Najlepsze książki 2023 roku
Kilka dziewczyn/Some girl(s), reż. Piotr Kruszczyński
Teatr Nowy w Poznaniu
Premiera: 17.02
Czy istnieją granice ingerencji sztuki w ludzkie życie?
Zanim odpowiesz, przeprowadź proste ćwiczenie. Wyobraź sobie, że właśnie zaczynasz nowy etap i dostajesz szansę jedną na milion: możesz spotkać się ze swoimi dawnymi miłościami, oczyścić aurę, pozamykać niedokończone sprawy. Kogoś przeprosić. Przytulić. Kogoś wysłuchać. Warunek jest jeden: musi Wam towarzyszyć kamera, dokumentująca każdą rozmowę. To jak będzie: zgodzisz się?
Macocha, reż. Błażej Biegasiewicz
Teatr Polski w Poznaniu
Premiera: 17.02
Kto trafia na dno otchłani? Poza grzesznikami i przestępcami na pewno czyhają tam wszystkie macochy. Zgodnie z wymową najsłynniejszych baśni, dramatów i powieści dawnych czasów, są one, co do jednej: egoistyczne, zazdrosne, nikczemne i okrutne.
W spektaklu podejmiemy próbę zdekonstruowania negatywnego wizerunku macochy, tak niespotykanie jednomyślnego i spójnego na przestrzeni stuleci.
Aktorki, wcielając się w archetypowe postacie z bajek i baśni, przytoczą stare historie, spróbują zrozumieć, potępić, a być może okazać współczucie ich bohaterkom. Jednocześnie na kanwie prawdziwych świadectw zmierzą się ze współcześnie istotnymi problemami i zagadnieniami tej roli.
Kręci się? Kopernikański przewrót musicalowy
reż. Agnieszka Płoszajska
Teatr Muzyczny w Toruniu
Premiera: 18.02
W roku 550 rocznicy jego urodzin, opowiemy o Mikołaju Koperniku jakiego nie znacie. To nie będzie kolejna bajeczka o Wielkim Polaku. To historia z humorem – dla młodzieży i dorosłych. Może trzeba spojrzeć na Kopernika i jego odkrycie z perspektywy czasu – czy rzeczywiście jego teoria miała tak duże znaczenie? Co by było gdyby nie dokonał tego odkrycia? Dlaczego płaskoziemcy nie mają racji? A co z plotkami o jego partnerce i rodzinie? To trzeba wyjaśnić! W centrum zamiast Słońca postawimy Mikołaja Kopernika i to właśnie wokół niego zakręci się cały świat.
Zobacz również: Najlepsze filmy 2023 roku
Przedwiośnie, reż. Piotr Łysak
Teatr Powszechny w Warszawie
Premiera: 24.02
Po prawie stu latach wracamy do tej powieści ze ścisłego kanonu polskiej literatury, by przyjrzeć się postawionym przez Żeromskiego pytaniom o sprawiedliwość społeczną, o Polskę obywatelską, a przede wszystkim o marzenia dotyczące nowej, lepszej rzeczywistości. Robimy to ze świadomością, że burzliwe losy Cezarego Baryki nie mogą odzwierciedlać drogi czy wyzwań współczesnych młodych aktywistów, ale mogą stać się dla nas wstępem do dyskusji o wciąż trwających pęknięciach w polskim społeczeństwie, wojnie polsko-polskiej i ogromnym rozczarowaniu kształtem obecnej rzeczywistości, na którym żeruje prawicowy populizm.
Goście wieczerzy Pańskiej, reż. Tomasz Fryzeł
Nowy Teatr
Premiera: 24.02
Ja i mój Bóg żyliśmy w specjalnie zaaranżowanym świecie, w którym wszystko się zgadzało – mówi pastor Tomas Ericsson, bohater Gości Wieczerzy Pańskiej. Tamtego świata, jak i Boga, w którego wierzył, już dawno nie ma, a on, trwając w opustoszałej rzeczywistości, konfrontuje się z iluzorycznością swoich dawnych światoobrazów.
Goście Wieczerzy Pańskiej to opowieść ludziach, którzy kontemplują puste miejsce po nadziei. Medytacja nad kondycją zawieszoną między kiedyś obecną nadzieją, a jej odczuwanym obecnie brakiem. Opowieść o nadziejach skompromitowanych, utraconych. I o tych możliwych, które pozostały jednak niezauważone.
Spektakl powstał we współpracy z Festiwalem Nowe Epifanie jako efekt Laboratorium Nowych Epifanii.
Piękna i Bestia, reż. Robert Jess Roth
Teatr Muzyczny w Poznaniu
Premiera: 25.02
Dawno, dawno temu, w dalekim kraju, w pięknym zamku, żył młody książę, którego czarodziejka uwięziła w ciele… bestii. Jeśli książę nauczy się kochać i zdobędzie wzajemną miłość, przekleństwo straci moc. Ale czas ucieka… Gdy z ofiarowanej przez czarodziejkę róży opadnie ostatni płatek, złego uroku nie da się już odwrócić. Wówczas Bestia i wszyscy jego domownicy pozostaną zaklęci na zawsze. Czy znajdzie się ktoś, kto będzie umiał zajrzeć głębiej? Dojrzeć piękno ukryte w sercu? Ktoś, kto będzie w stanie pokochać… bestię?