Źródeł „teraz” należy upatrywać w przeszłości i cieszy powstanie festiwalu, który będzie poświęcony odkrywaniu zakamarków niezwykle bogatego i barwnego filmowego „kiedyś”. Tym festiwalem jest Timeless Film Festival Warsaw, którego pomysłodawcą i dyrektorem jest Roman Gutek.
Timeless Film Festival Warsaw to święto klasyki filmowej. Dołącza do grona zagranicznych festiwali z ekscytacją spoglądających w przeszłość, takich jak Il Cinema Ritrovato, TCM Classic Film Festival czy Festival Lumière. Klasyka tam pokazywana to coś więcej niż zestaw kanonicznych dzieł z list filmów wszech czasów. To żywa narracja, która jest w stanie kształtować gusta publiczności, odkrywać na nowo zapomniane nurty, filmowców i filmowczynie czy poszczególne dzieła zepchnięte na margines. Ta sama idea przyświeca Timeless Film Festival Warsaw: wprawienie w ruch historii kina, która dla wielu stanowi źródło filmowej pasji.
Zobacz również: Bóg i wojownicy lunaparków – recenzja filmu. Jaki ojciec, taki syn
Warszawski festiwal to nie tylko pokazy filmowe. To także wydarzenia z udziałem muzyków, którzy wykonają własne kompozycje, często do filmów, które same i sami wybrali. Od kilku miesięcy twórcy festiwalu współpracują z kompozytorami i kompozytorkami. Chcą zaoferować publiczności pierwszej edycji Timeless Film Festival Warsaw wyjątkowe, muzyczno-filmowe doznania. Zbyt często w odbiorze filmów koncentrujemy się tylko na obrazie.
Na festiwalu wystąpią soliści, zespoły i orkiestry z Polski i z zagranicy. Podczas Timeless Film Festival Warsaw w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Filharmonii Narodowej i Muzeum POLIN będzie można usłyszeć przygotowaną przez Stefana Wesołowskiego specjalnie na festiwal kompozycję na orkiestrę i chór, szwedzką artystkę Ellen Arkbro (organy), japońską kompozytorkę i multiinstrumentalistkę Eiko Ishibashi i projekt GIFT (stworzony wspólnie z Ryūsuke Hamaguchim – reżyserem filmu Drive My Car), wiolonczelistkę Dobrawę Czocher, holenderskiego lutnistę i gitarzystę Jozefa Van Wissema, belgijskiego kompozytora Wima Mertensa (koncert solo na fortepian i głos), muzykę Pawła Mykietyna z filmu Io Jerzego Skolimowskiego w wykonaniu orkiestry Sinfonia Varsovia oraz zespoły XYLOS i Małe Instrumenty. Każdy z nich nada ponadczasowym dziełom kina nowy wymiar i opowie za pośrednictwem swojej muzyki zupełnie nową historię. Od Dreyera po francuską awangardę, od kina niemego po współczesne eksperymenty. Zwieńczeniem muzycznych wydarzeń będą pokazy Amadeusza Miloša Formana. Projekcje z Chórem i Orkiestrą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej odbędą się 13 i 14 kwietnia 2024 w Teatrze Wielkim.
Zobacz również: Chłopi – recenzja filmu. Dajcie tego Oscara!
W programie znalazły się także klasyczne, nomen omen, retrospektywy. Celebracja twórczości Stanisława Różewicza, który wyślizgnął się spod parasola polskiej szkoły filmowej i konsekwentnie kroczył własną ścieżką. The Archers, czyli Michaela Powella i Emerica Pressburgera, bez których nie byłoby ani Amerykanina w Paryżu, ani Martina Scorsesego. W warszawskich kinach (m.in. Muranów i Atlantic) będzie można zobaczyć odrestaurowane ostatnio filmy z różnych stron świata. Jak również musicalowe podróże i soczyste zestawienia, znane po amerykańsku jako double features.
Pierwsza edycja Timeless Film Festival Warsaw odbędzie się w dniach 8-15 kwietnia 2024 roku. Więcej informacji można przeczytać na stronie internetowej festiwalu: timelessfilmfestival.pl.