Teatr Nowy Proxima w Krakowie zaprasza na spektakl Komediantka wg Antoniego Czechowa i Thomasa Bernharda. Weekend premierowy już 26-28 października.
Komediantka jest historią „teatru od kulis”. To przewrotna mieszanka Antoniego Czechowa, Thomasa Bernharda i krótkiej historii SPATiFU, czyli miejsca spotkań artystycznej bohemy. Obaj autorzy często snuli opowieści o kondycji teatru. Nierzadko były to historie zatrważające, a mimo upływu czasu nie zmieniło się nic. Teatr nadal pozostaje taką samą kolebką intryg, co dawniej.
Akcja Komediantki ma miejsce w teatrze, gdzie dochodzi do spotkania aktorki i dyrektora. O tym teatrze, wiemy tyle, że od lat nie powstał w nim żaden spektakl. To martwe miejsce, w którym wczoraj odbył się pijacki benefis wielkiej aktorki. Poza tym jest tylko nowy dyrektor, który przyjechał, w nadziei zmiany swojego życia.
O dyrektorze (w tej roli Krzysztof Głuchowski) wiemy tyle, że został pozbawiony posady w teatrze narodowym i ląduje na prowincji. Nie są to nawet Kielce czy Wałbrzych, ale czarne miasto widm.
Zobacz również:1989 – recenzja spektaklu. Za czym te kolejki?
O grającej aktorce (debiut Zuzanny Jagusiak) wiemy naprawdę mało, zgoła nic, na scenie symbolizuje dawne polskiego aktorstwo. Niczym diwa strąca i podźwiga dyrektorów. Jest demoniczna, ale niepozbawiona wdzięku, który czasem wydaje się jednak tylko błazenadą. Może sprzyjać dyrektorowi, ale może także go zniszczyć.
Niepewny czeka los nowego dyrektora w zderzeniu z aktorską diwą. Teatr od kulis bywa fascynujący, ale za kulisami jest przerażający. To mieszanka talentów i antytalentów; dziwaków, pozerów i ludzi nieustannie grających intelektualistów popadających w zachwyt nad własną tępotą.
Komediantka powstaje w ramach cyklu „Nowe Objawienia”, który odkrywa przyszłe gwiazdy polskiego teatru.
Realizatorzy i obsada:
scenariusz* i reżyseria: Piotr Sieklucki
obsada: Krzysztof Głuchowski i Zuzanna Jagusiak
scenografia i kostiumy: Łukasz Błażejewski
asystentka scenografa: Emilia Sarga
reżyseria światła: Wojciech Kiwacz
realizacja dźwięku: Bogdan Czyszczan
aranże muzyczne: Paweł Harańczyk
charakteryzacja: Artur Świetny, Kaja Jałoza i Julia Kubacka
*na podstawie Antoni Czechow Kalchas (w tłumaczeniu Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej), Thomas Bernhard „dramaty”