Cruella: Czerń, biel i czerwień — recenzja mangi. Moda ponad przemoc

Ekscytująca interpretacja klasycznej postaci Disneya to unikalne połączenie stylu mangowego z historią, która ożywa w nowym świetle. Ten projekt z początku zapowiadał się jak leniwe przeniesienie filmowej historii na nowe medium. Całe szczęście tak się nie stało. 

Disney Cruella: Czerń biel i czerwień autorstwa Hachi Ishiego to połączenie światów mangi i charakterystycznego stylu Disneya. Oferuje nową perspektywę na historię klasycznej postaci – Cruelli de Vil. Publikacja tego tytułu wzbudziła zainteresowanie zarówno miłośników japońskiej sztuki komiksowej, jak i fanów filmu z Emma Stone, rozszerzenie dotychczasowej historii kultowej postaci o drobne niuanse.

Zobacz również: Świt X. Wolverine – recenzja komiksu. I wchodzi on, cały na czerwono

Cruella. Czerń, biel i czerwień
strona z mangi Cruella. Czerń, biel i czerwień | Egmont

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych aspektów tej mangi jest jej styl artystyczny. Ishii używa dynamicznych linii, głębokich cieni i wyrazistych ekspresji, aby ukazać postać Cruelli w nowym świetle. Natomiast charakterystyczne dla mangi rysy twarzy postaci wprowadzają do historii nową głębię emocjonalną. Dodatkowo, wykorzystanie czarno-białej palety kolorów nadaje historii niepowtarzalną  atmosferę. Szczególnie, że Ishie ograł ograniczenia kolorystyczne zaskakująco zgrabnie. Większość czasu spędzamy z Cruellą w okresie jesienno-zimowym, gdzie zazwyczaj paleta barw jest stonowana. Jednocześnie pasuje to do elementu wyróżniającego tę postać od czasu pierwszej animacji – czarno-białej fryzury, która dodatkowo dostaje tutaj wiarygodne uzasadnienie.

Fabuła mangi wiernie oddaje kluczowe momenty z historii Cruelli de Vil, jednocześnie wprowadzając nowe wątki i interpretacje. Ishii umiejętnie balansuje między charakterystycznymi motywami grupy przyjaciół znanej z filmu żyjącej z drobnych kradzieży, a swoimi własnymi pomysłami zgłębiającymi wewnętrzne rozterki Cruelli.  To sprawia, że ​​historia jest zarówno znajoma, jak i zaskakująca dla czytelnika. Wątki związane z przeszłością bohaterki są także rozwinięte, co stanowi wartościowy dodatek uzupełniający luki filmu.

Zobacz również: Chainsaw Man, tom 14 – recenzja mangi. Złodziejka!

Cruella. Czerń, biel i czerwień
strona z mangi Cruella. Czerń, biel i czerwień | Egmont

Jednym z największych atutów tej mangi jest sposób, w jaki Ishii przedstawia postać Cruelli de Vil. Zamiast ukazywać ją jedynie jako złą i okrutną postać, autor konsekwentnie do filmowej adaptacji eksploruje jej motywacje, marzenia i tło psychologiczne. Ta bardziej ludzka interpretacja Cruelli sprawia, że ​​czytelnik odczuwa zarówno antypatię i empatię, jak również okazjonalną fascynację zaradnością tej postaci. Ishii pokazuje, że ​​istnieje więcej niż jedna strona każdej historii, a złe postacie również mają swoje powody działania i tajemnice, które skrywają dla siebie. Tego aspektu zdecydowanie zabrakło w filmowym scenariuszu.

Jednakże, pomimo wielu zalet, manga Disney Cruella: Czerń biel i czerwień nie jest pozbawiona pewnych mankamentów. Niektórzy fani mogą być rozczarowani brakiem pełnego wykorzystania potencjału postaci i świata stworzonych przez Danę Fox, Tony’ego McNamarę i Craiga Gillespie w filmie. Manga skupia się głównie na postaci Cruelli, pomijając rozwój postaci pobocznych, nawet tak kluczowych jak towarzyszący jej na co dzień Jesper i Horace. Dla fanów tych bohaterów, całkowite zignorowanie ich wątków może być rozczarowujący. Ponadto, całość historii może średnio sprawdzić się jako samodzielna pozycja, oderwana od filmowego pierwowzoru. Brakuje tutaj wystarczająco angażującej intrygi, a cała historia kończy się zanim Cruella zdoła wyciągnąć wnioski z wydarzeń w których uczestniczyła. Teoretycznie temu miał służyć rozdział 3: Czerwień, jednak jego skandalicznie skrótowa forma ograniczona do raptem kilku stron zdecydowanie nie spełnia swojej roli.

Zobacz również: Znak i Omen – recenzja książki. Marah Woolf powraca!

Cruella. Czerń, biel i czerwień
strona z mangi Cruella. Czerń, biel i czerwień | Egmont

Disney Cruella: Czerń biel i czerwień to połączenie światów mangi i Disneya, które oferuje pogłębioną interpretację historii jednej z najbardziej ikonicznych postaci. Ishii udowadnia, że ​​manga może być także narzędziem do eksploracji głębszych aspektów ludzkiej natury i emocji. Mimo pewnych niedociągnięć, ta pozycja z pewnością przyciągnie uwagę zarówno fanów tego medium, jak i filmowego oryginału,  pozostawiając po sobie trwałe wrażenie.

Cruella. Czerń, biel i czerwień
okładka mangi Cruella. Czerń, biel i czerwień | Egmont
  • Scenarzysta: Hachi Ishie
  • Ilustrator: Hachi Ishie, Alice Lewis
  • Tłumacz: Mateusz Lis
  • Wydawnictwo: Egmont
  • Format: 148×210 mm
  • Liczba stron: 176
  • Oprawa: miękka ze skrzydełkami
  • Druk: czarno-biały
  • Data wydania: 31 stycznia 2024

Recenzja powstała we współpracy z wydawnictwem Egmont. 
Źródło obrazka głównego: kolaż w oparciu o materiały promocyjne wydawnictwa Egmont

Plusy

  • Płynne rozwinięcie historii z filmu z Emmą Stone.....
  • Wykorzystanie atutów nowego medium

Ocena

6 / 10

Minusy

  • ...Które niestety kończy się zanim dobrze się rozkręci
  • Pominięcie wątków postaci pobocznych przez całkowite skupienie na Cruelli
  • rozdział "Czerwień" to żart.
Łukasz Biechoński

Nie straszny mu żaden zakątek popkultury. Ceni sobie tak samo teatralne musicale i opery jak kino splatter czy chorwackie sci-fi. Wierzy, że to nie budżet czyni dzieło, lecz artysta i jego wizja. Tabu dla niego nie istnieje tak długo, jak obie strony czują się w dyskusji komfortowo.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze