Fenomen Sanah – z czego wynika wielki sukces młodej piosenkarki?

Największe polskie hale koncertowe wyprzedane w mgnieniu oka, każda kolejna piosenka ze statusem przeboju i oryginalność – zarówno wokalna, jak i osobowościowa. To wszystko cechy Sanah, która wyrasta (a może już wyrosła?) na największą gwiazdę polskiej muzyki pop i jedną z najważniejszych postaci na naszej scenie muzycznej od początku wieku. Co decyduje o jej wyjątkowości?

O Sanah słyszał już chyba każdy rodzimy miłośnik muzyki, a już na pewno każda osoba słuchająca regularnie stacji radiowych. Artystka ta przez niespełna trzy lata profesjonalnej kariery zdążyła na stałe wpisać się w koloryt współczesnej polskiej kultury rozrywkowej. Na czym polega fenomen tej urokliwej, 25-letniej wokalistki i kompozytorki? Spróbujmy rozłożyć jej sukces na czynniki pierwsze:


Barwa głosu


Charakterystyczny, dziewczęcy wokal Sanah sprawia, że nie sposób pomylić jej z nikim innym. To wielka wartość, choć również i pewne przekleństwo. Trzeba pamiętać, że odbiorcy dzielą się na tych, którym ta barwa odpowiada, a także tych, których niezwykle irytuje. W najbliższych latach raczej nie ma co się spodziewać znaczącej przemiany głosu wokalistki (dopiero zaawansowany wiek może tu zrobić swoje). Zatem druga grupa musi się przygotować do dalszego nadwyrężania palców – gdy po usłyszeniu kawałków wokalistki w radiu zmuszeni będą pospiesznie przełączać stację.

Zobacz również: Taylor Swift – Midnights – Recenzja płyty


Przebojowość 


Sanah posiada to, czego nie jest w stanie nauczyć żadna – nawet najlepsza – szkoła czy mistrz: umiejętność tworzenia przebojów. Te wychodzą spod jej ręki dosłownie hurtowo; wystarczy wspomnieć tytuły, takie jak Szampan, Melodia, ten Stan, No sory, Ale jazz!, czy ostatnia nadzieja. Młoda, warszawska wokalistka z umiłowaniem zawiera w swoich kompozycjach tajemniczy czynnik X – gen przebojowości. Gdy innym artystom udaje się wyprodukować w całej swej karierze 2-3 piosenki, które można określić mianem „hitów”, Sanah już w trzecim roku kariery ma ich znacznie więcej. Nie wiadomo, jak długo ten trend się utrzyma, ale pewne jest, że umiejętność tworzenia przebojowych kompozycji to ogromny atut piosenkarki.


Teksty


Pisane głównie własną ręką teksty utworów to kolejny przykład niezwykłej oryginalności artystki. Sanah posiada oryginalny sposób tworzenia lirycznej warstwy utworów, w których z wdziękiem miesza język potoczny z artystycznymi środkami wyrazu. Choć wielu wytyka jej uprawianie grafomanii, osobiście nie zgadzam się z tym zarzutem. W wersach typu „Ktoś tu dissuje mnie, niech gada co chce” dostrzegam pewne balansowanie na granicy kiczu, z którego jednak autorka wychodzi zwycięsko, skutecznie przemycając kolokwializmy do muzycznej liryki. Poza tym teksty artystki uplecione z popularnych wśród młodzieży słówek to jedna z przyczyn bliskiego związku wokalistki z nastoletnią publicznością. Ta druga siłą rzeczy mocno identyfikuje się z tego typu przekazem, co wpływa na skalę sukcesu Sanah.


Urok osobisty


Muzyka muzyką, ale nie byłoby tak wielkiego sukcesu młodej artystki, gdyby nie jej cechy osobowościowe. Sanah jest artystowska w dobrym tego słowa znaczeniu i wyrazista niczym największe gwiazdy polskiej estrady. Nasuwa się tu skojarzenie z Violettą Villas, której zresztą Sanah poświęciła jeden ze swych utworów pt. Czesława. Ujmujący, dziewczęcy, a zarazem infantylny sposób bycia wokalistki przysparza jej popularności wśród najmłodszych odbiorców. Ci zaś – jak wiadomo – są krwioobiegiem popkultury i to od ich gustów zależy „być czy nie być” artysty na szczycie popularności.

Zobacz również: Najlepsze filmy 2022 roku


Wielość talentów


Sanah jest nie tylko wykonawczynią o oryginalnej manierze głosu, ale również kompozytorką i autorką tekstów swoich utworów. To prawdziwy fenomen, który pozwala zaliczyć młodą warszawiankę do grona twórców piosenki autorskiej. Nie jest to bez znaczenia w kontekście odniesionego przez nią sukcesu. Samodzielność we wszystkich warstwach procesu twórczego sprawia, że Sanah jest absolutnie oryginalną artystką, która tworząc, wyraża całą siebie. Nie jest przy tym zależna od formy czy dyspozycji podmiotów trzecich (tekściarzy i kompozytorów), tak jak wokalistki wykonujące utwory dostarczane przez innych.


Wykształcenie muzyczne


Nie bez znaczenia w zrozumieniu sukcesu Sanah jest też wykształcenie, które odebrała w warszawskim Uniwersytecie Muzycznym (dyplom z instrumentalistyki w 2021 roku, wcześniej w 2019 licencjat ze skrzypiec). Tego typu profesjonalne ukształtowanie artystyczne zawsze owocuje dojrzałością muzyczną. Ta dojrzałość bije wyraźnie z twórczości młodej piosenkarki. Wystarczy posłuchać choćby tytułowego utworu z płyty Irenka, z którego emanuje świadomość muzyczna i wirtuozeria; nie byłoby jej zapewne (w takiej skali), gdyby nie właśnie profesjonalne wykształcenie muzyczne.

Zobacz również: Brodka – Sadza. Recenzja płyty


Marketing


Za fenomenem Sanah kryje się jeszcze jeden czynnik, o którym łatwo zapomnieć, choć jest on niezwykle istotny we współczesnym przemyśle rozrywkowym – marketing. Cała oprawa marketingowa produktu, jakim jest gwiazda pop Sanah zasługuje na najwyższe wyrazy uznania. Wizualny aspekt teledysków, czy nawet zwykłych postów promocyjnych w social mediach to przemyślany, jednolity przekaz. Idealnie komponuje się on z estetyką twórczości artystki. Na uznanie zasługuje także koncepcja licznych duetów, w które wdaje się Sanah – w tym tych z największymi polskimi gwiazdami typu Dawid Podsiadło, czy idol nastolatków Sobel. To strategia pozwalająca na znaczące zwiększenie zasięgów gwiazdy i poszerzenie grona jej fanów.

Zobacz również: Dawid Podsiadło – Lata Dwudzieste. Recenzja płyty

Siedem powyższych czynników wspólnie generuje ogromny sukces, jakiego polski rynek muzyczny nie widział od wielu lat. A wszystko to za sprawą filigranowej, skromnej i nieśmiałej dziewczyny, która zdaje się zaskoczona tym wszystkim, jeszcze bardziej niż odbiorcy jej twórczości. Nie byłoby to jednak możliwe, gdyby nie czynnik 8, który niejako spaja pozostałe – szczery talent, przy pomocy którego Sanah zdobyła sobie serca tysięcy, czy wręcz milionów fanów.

Kamil Durajczyk

Łódzki pasjonat popkultury, w tym zwłaszcza muzyki i filmu. Lost, The Office US i Twin Peaks to trzy seriale, które uwielbia.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

1 Komentarz
Najstarsze
Najnowsze Najpopularniejsze
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze
Piotr

Nic dodać, nic ująć