Irena – Warszawska premiera musicalu o Irenie Sendlerowej

Po ogromnym sukcesie frekwencyjnym w poznańskim Teatrze Muzycznym i wielu przychylnych recenzjach, musical Irena pokazany zostanie w warszawskim Teatrze Polskim. Zaplanowano łącznie trzy spektakle – 25 marca o godz. 19:00 oraz 26 marca o godz. 14:00 i 17:00.

Czy o niełatwej, polskiej historii można opowiadać za pomocą piosenek? Czy Irena Sendlerowa była bohaterką dla wszystkich? Co wspólnego z historią Sprawiedliwej wśród Narodów Świata mają laureaci Grammy? Odpowiedzi na te pytania otrzymają widzowie spektaklu Irena. Warszawska premiera polsko-amerykańskiej produkcji odbędzie się 25 marca w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana. Wezmą w niej udział: kompozytor muzyki do spektaklu i jedyny polski laureat nagrody Grammy Włodek Pawlik, reżyser Brian Kite oraz Elżbieta Ficowska – najmłodsze dziecko uratowane przez Irenę Sendlerową z warszawskiego getta.

Pozytywny odbiór krytyków i widzów, z jakim spektakl Irena spotkał się w Poznaniu, sprawił, że chcieliśmy pokazać go także warszawskiej publiczności. Zwłaszcza, że opowiada o wydarzeniach, które są częścią niełatwych losów Warszawy i Polski. Wierzymy też, że forma, jaką jest musical, sprawia, że ta historia jest bardziej przystępna i zrozumiała dla wszystkich. Bo choć stawia trudne pytania i zmusza widzów do refleksji, to dostają oni także piękne, doskonale zaaranżowane i wspaniale wykonane piosenki. Zespół, który pracował nad spektaklem, włożył w niego ogromną pracę i wysiłek. Jesteśmy dumni, że możemy pokazać go widzom w Warszawie

– mówi Przemysław Kieliszewski, dyrektor Teatru Muzycznego w Poznaniu.

Zobacz również: Premiery teatralne – marzec 2023

Autorzy libretta – Mary Skinner i Piotr Piwowarczyk – poznali Irenę Sendlerową, tworząc o niej film dokumentalny In The Name Of Their Mothers (tłum.: W imię ich matek). Sama bohaterka zmarła przed jego premierą. Film jednak zobaczyło ponad 7 milionów ludzi na całym świecie. Wówczas zrodził się pomysł na musical, który pierwotnie miał trafić na Broadway. Pandemia pokrzyżowała jednak te plany.

Piosenki do Ireny napisał Mark Campbell, nowojorski librecista i autor tekstów. Jego opery otrzymały zarówno Nagrodę Pulitzera w dziedzinie muzyki, jak i nagrodę Grammy. Muzykę skomponował Włodek Pawlik, jedyny polski laureat Grammy w kategorii jazzu. To on zainteresował tematem musicalu o Irenie Sendlerowej dyrektora Teatru Muzycznego w Poznaniu.

Irena
Fot. Dawid Stube

„Pracując nad tym materiałem, postanowiłem wykorzystać różnorodny arsenał współczesnych środków muzycznych, mając przede wszystkim na uwadze pokorę wobec niesamowitej, heroicznej historii życia Ireny Sendlerowej, zapisanej w scenariuszu musicalu. Nasza muzyczna opowieść o dramatycznych losach bohaterki wykracza w moim odczuciu daleko poza schematyzm myślenia o musicalu jako o gatunku, którego geneza tkwi w konwencji operetki czy burleski. Jestem jednocześnie przekonany, że dzisiejszy świat potrzebuje dzieł sztuki odpowiadających na wyzwania naszej skomplikowanej współczesnej rzeczywistości.

Jestem dumny również z tego, że dramat muzyczny Irena wpisuje się w nurt twórczości mówiącej o sprawach fundamentalnych, poruszając najbardziej osobiste struny ludzkiej wrażliwości na krzywdę i cierpienie. Wydaje mi się, że mogę powiedzieć w imieniu wszystkich twórców Ireny, że jesteśmy w jakimś sensie duchowymi spadkobiercami dziedzictwa Ireny Sendlerowej, które zawarła w słowach:

Ludzi należy dzielić na dobrych i złych. Rasa, pochodzenie, religia, wykształcenie, majątek – nie mają żadnego znaczenia. Tylko to, jakim kto jest człowiekiem

– wyjaśnia Włodek Pawlik.

Zobacz również: Czarny Szekspir – recenzja. Lekcja (z) historii

Za choreografię odpowiada Dana Solimando, która ma na swoim koncie wiele znakomitych broadwayowskich produkcji.

Termin warszawskiej premiery nie został wybrany przypadkowo. Dzień wcześniej obchodzony jest Narodowy Dzień Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką. W tym roku również przypada 80. rocznica powstania w getcie warszawskim.

Irena
Fot. Dawid Stube

Na deskach Teatru Polskiego w Warszawie w głównej roli zobaczymy Oksanę Hamerską. U boku Ireny Sendlerowej pojawią się przyjaciółki: Magda (Urszula Laudańska) i Jaga (Katarzyna Tapek). Wśród bohaterów wzorowanych na autentycznych postaciach są też Jan Dobraczyński – szef Ireny i Jagi (Łukasz Brzeziński), a także Janusz Korczak (Przemysław Łukaszewicz). W dramacie muzycznym jedną z ważniejszych ról odegra młoda Żydówka, Pani Grinberg (Anna Lasota), matka siedmioletniego Icka (Piotr Hamerski). W roli narzeczonego Ireny – Adama – zobaczymy Radosława Elisa, a szmalcownika Jurka – Bartosza Sołtysiaka.

Zobacz również: Przedwiośnie – recenzja spekatklu. Niech będzie wiosna!

Libretto: Mary Skinner i Piotr Piwowarczyk

Teksty piosenek: Mark Campbell

Kompozytor: Włodek Pawlik

Tłumaczenie: Piotr Piwowarczyk (libretto) i Lesław Haliński (libretto i teksty piosenek)

Reżyseria: Brian Kite

Choreografia: Dana Solimando

Aranżacje i kierownictwo muzyczne: Łukasz Pawlik

Kierownictwo wokalne: Katarzyna Rościńska

Scenografia: Damian Styrna

Kostiumy:  Anna Chadaj

Światłograf: Tadeusz Trylski

Projekcje: Eliasz Styrna, Damian Styrna

Reżyseria dźwięku: Tomasz Zajma

Irena
Mat. Prasowe
Kinga Senczyk

Kulturoznawczyni, fanka teatru muzycznego, tańca i performansu a także muzyki i tańca tradycyjnego w formach niestylizowanych. Sama tańczy, improwizuje i performuje. Kocha filmy Bollywood, francuskie komedie i łażenie po muzeach. (ig: @kinga_senczyk)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze